Algemene voorwaarden

Art. 1 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die worden gesloten tussen WIDE MARKETING BV met ondernemingsnummer 0777.985.926 RPR KORTRIJK (hierna: “WIDE MARKETING”) en de klant (opdrachtgever, koper, afnemer, persoon die het order plaatst of iedere andere contractpartij, hierna: de “Klant”), tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen tussen de partijen.



Art. 2 Offertes en prijs
2.1. Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, zijn de offertes van WIDE MARKETING geldig voor een termijn van 30 dagen.
2.2. WIDE MARKETING kan niet gehouden worden aan haar aanbieding of offerte indien de Klant redelijkerwijze kan of moet vermoeden dat deze aanbieding of offerte, dan wel een onderdeel ervan, een duidelijke fout of vergetelheid of een verschrijving bevat.
2.3. De prijzen worden opgemaakt op basis van de gegevens die verstrekt zijn bij de prijsaanvraag en gelden uitsluitend voor de uitvoering van de specifieke opdracht vermeld in de prijsaanvraag. Indien er verschillen zouden zijn tussen gegevens verstrekt bij de prijsaanvraag en de uiteindelijke bestelling, dan kan dit een prijswijziging met zich meebrengen die zal verrekend worden.
2.4. Indien bepaalde kosten die een invloed hebben op de overeengekomen prijs stijgen, door omstandigheden onafhankelijk van de wil van WIDE MARKETING, zoals verhogingen van de prijzen van de basisproducten, verhogingen van arbeidslonen ingevolge wettelijke bepalingen of nationale of sectoriële CAO’s, etc., is WIDE MARKETING gerechtigd om, mits eenvoudige kennisgeving, een evenredige prijsverhoging aan te rekenen.
2.5. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de prijzen opgenomen in de offertes exclusief BTW en eventuele andere taksen of heffingen. Deze zijn eveneens te betalen door de Klant.



Art. 3 Leveringstermijnen
3.1. De door WIDE MARKETING opgegeven leveringstermijnen zijn steeds louter indicatief en vormen geen resultaatsverbintenis.
3.2. De redelijke termijn van uitvoering van de opdracht kan afhankelijk zijn van allerlei factoren zoals de tijdigheid en kwaliteit van de informatie verstrekt door de Klant, de medewerking van derden (vb. leveranciers of onderaannemers), een ongeval, een technische storing, ziekte of andere omstandigheden waarop WIDE MARKETING geen invloed kan uitoefenen.
3.3. Wijzigingen inzake het gewenste product of de te leveren diensten – indien aanvaard door WIDE MARKETING – hebben automatisch tot gevolg dat de eerder vastgestelde leveringstermijnen worden opgeschoven.
3.4. De leveringstermijnen zullen eveneens automatisch aangepast worden in volgende situaties:
a.  bij een contractuele tekortkoming van de Klant, bv. wanbetaling, nalatigheid inzake het verstrekken van informatie, etc.
b.  ingeval van overmacht
3.5. Eventuele vertraging in de levering kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding en / of ontbinding van de overeenkomst tenzij opzet of grove fout vanwege WIDE MARKETING en zulks pas na een aangetekende ingebrekestelling met gunning van een redelijke respijttermijn.

Art. 4 Duurtijd
4.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn de overeenkomsten die worden gesloten met WIDE MARKETING van bepaalde duur en zijn zij bijgevolg niet opzegbaar.
4.2. Indien de Klant in weerwil van artikel 4.1. toch een voortijdig einde zou stellen aan een overeenkomst van bepaalde duur, is de Klant gehouden WIDE MARKETING te vergoeden voor alle schade die zij hierdoor zou lijden. Dit houdt o.a. in dat de Klant gehouden blijft tot het betalen van alle contractuele vergoedingen waarin de overeenkomst voorziet tot en met de einddatum van de overeenkomst.

Art. 5 Betalingen
5.1. Alle facturen van WIDE MARKETING zijn betaalbaar te Waregem, zonder disconto, ten laatste op de vervaldag.
5.2. Facturen worden beschouwd als aanvaard indien zij niet per aangetekend schrijven worden geprotesteerd binnen de acht (8) dagen na ontvangst van de factuur. In geval van gedeeltelijke betwisting van een factuur moet de Klant het niet-betwiste deel van de factuur in ieder geval tijdig betalen.
5.3. Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling nalatigheidsintresten verschuldigd op de openstaande som aan de intrestvoet zoals die bepaald wordt in toepassing van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook wordt de openstaande som, zonder voorafgaande ingebrekestelling, vermeerderd met 10% ten titel van forfaitaire schadevergoeding voor buitengerechtelijke invorderingskosten en contractuele schade, onverminderd andere relevante invorderingskosten en onverminderd de mogelijkheid voor WIDE MARKETING om een hogere schadevergoeding te vorderen.
5.4. Alle geleverde goederen en materialen (fysiek of digitaal) blijven volle eigendom van WIDE MARKETING tot het moment van volledige betaling van alle factuurbedragen, inclusief kosten, intresten en schadevergoeding. De risico’s van verlies, schade en/ of vernietiging, met inbegrip van situaties van overmacht, zullen integraal worden gedragen door de Klant vanaf het moment van de levering.
5.5. Bij wanbetaling worden alle op dat moment uitgeschreven facturen onmiddellijk opeisbaar. Alle betalingsfaciliteiten of kortingen, zowel voor het verleden als de toekomst, vervallen op dat moment. Bovendien is WIDE MARKETING bij wanbetaling gerechtigd haar eigen prestaties op te schorten tot het moment van gehele betaling van de openstaande schuld en/of om de overeenkomst – na vergeefse ingebrekestelling – buitengerechtelijk te ontbinden wegens  contractuele wanprestatie van de Klant.

Art. 6 Klachten
6.1. Klachten of betwistingen betreffende zichtbare gebreken dienen op straffe van nietigheid en verval te worden overgemaakt aan WIDE MARKETING binnen de acht dagen na ontvangst van de goederen en / of diensten (fysiek of digitaal) en dit bij een ter post aangetekend schrijven. Laattijdige klachten worden niet aanvaard.
6.2. Gebreken aan een deel van de geleverde goederen en / of diensten geven de Klant niet het recht om de volledige levering af te keuren, tenzij het om onderdelen zou gaan die essentieel zijn voor het geheel van de levering.
6.3. Verborgen gebreken moeten aan WIDE MARKETING worden gemeld per aangetekend schrijven binnen de 15 kalenderdagen nadat het gebrek werd ontdekt of redelijkerwijze kon worden ontdekt, op straffe van verval van het vorderingsrecht van de Klant. Onder verborgen gebreken worden de gebreken verstaan die niet zichtbaar waren bij levering en die het product in belangrijke mate ongeschikt maken voor het normale gebruik ervan of voor het gebruik waartoe het uitdrukkelijk bestemd was in de bijzondere contractvoorwaarden. De verantwoordelijkheid van WIDE MARKETING voor verborgen gebreken is in ieder geval beperkt tot een periode van 6 maanden vanaf de levering.
6.4. Het gebruik van geleverde goederen dat verder gaat dan het louter testen ervan, brengt de volledige aanvaarding mee door de Klant van de geleverde goederen.

Art. 7 Aansprakelijkheid
7.1. WIDE MARKETING gaat uitsluitend inspanningsverbintenissen aan om haar dienstverlening met zorg en deskundigheid uit te voeren.
7.2. WIDE MARKETING is enkel aansprakelijk voor directe en voorzienbare schade die volgt uit haar opzet, haar zware fout of die van haar aangestelden of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken.
7.3. De aansprakelijkheid van WIDE MARKETING is in ieder geval steeds beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht van de Klant, meer bepaald de factuurwaarde van dat gedeelte van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
7.4. WIDE MARKETING is nooit aansprakelijk voor indirecte schade (met inbegrip van doch niet uitsluitend gevolgschade, gederfde omzet, verkoop of winst, gemiste besparingen, onverkoopbaarheid van goederen en schade aan derden).
7.5. De Klant vrijwaart WIDE MARKETING voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan WIDE MARKETING toerekenbaar is.

Art. 8 Overmacht
8.1. WIDE MARKETING kan niet worden gehouden haar verplichtingen krachtens de overeenkomst na te komen indien dit door overmacht wordt verhinderd. Er is o.a. sprake van overmacht in volgende situaties (niet-limitatief): natuurrampen, gewapende conflicten, sociale onrust (zoals staking, betoging, lock-out, …), misdrijven (zoals diefstal, …), ziekte en epidemie, stroom- en telecommunicatieonderbreking, economische factoren (zoals leveringsvertraging, tekort aan (opgeleide) arbeidskrachten…), ongevallen en overheidsingrijpen (‘le fait du prince’). Ook eventuele stoornissen of het disfunctioneren van de software die WIDE MARKETING aanwendt (vb. advertising tools, social media platformen, etc.), zullen worden aanzien als overmacht in hoofde van WIDE MARKETING. Overmacht in hoofde van toeleveranciers of tussenpersonen zal eveneens gelden als overmacht in hoofde van WIDE MARKETING.
8.2. De nakoming van de verbintenissen van WIDE MARKETING wordt opgeschort voor de duur van de tijdelijke onmogelijkheid, zonder dat dit aanleiding kan geven tot schadevergoeding of beëindiging van de overeenkomst.
8.3. Indien de gebeurtenis van overmacht echter aanhoudt gedurende een periode van langer dan zestig (60) kalenderdagen, is elke partij gerechtigd om de overeenkomst te beëindigen zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, onverminderd het recht voor WIDE MARKETING om betaling te vorderen voor de reeds geleverde prestaties. Het recht om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, vervalt evenwel van zodra de gebeurtenis van overmacht is beëindigd en WIDE MARKETING de Klant op de hoogte heeft gebracht dat zij haar verbintenissen hervat.
8.4. WIDE MARKETING is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van overmacht, zelfs als WIDE MARKETING reeds in verzuim was op het ogenblik dat de situatie van overmacht ontstond.
8.5. (Slechte) weersomstandigheden (bv. regenweer of hittegolf) kunnen niet worden ingeroepen als een vorm van overmacht om een reeds ingeplande video- en / of fotoshoot te annuleren of te verplaatsen. WIDE MARKETING is in dat geval niet aansprakelijk voor de impact die de weersomstandigheden zouden hebben op het resultaat van de video- en / of fotoshoot. Indien de geplande video- en / of fotoshoot niet zou kunnen doorgaan om redenen te wijten aan de Klant, is WIDE MARKETING gerechtigd om de schade die zij hierdoor lijdt en de gederfde winst aan te rekenen.

Art. 9 Intellectuele eigendom
9.1. Alle bij de uitvoering van de opdracht tot stand gekomen zaken en werken (o.a. doch niet uitsluitend fotografie, videografie, webdesign en redactie van tekstmateriaal) worden vermoed in hun geheel en uitsluitend volgens de inzichten van WIDE MARKETING tot stand te zijn gekomen. WIDE MARKETING is derhalve uitsluitend rechthebbende van ieder auteursrecht of ander intellectueel eigendomsrecht dat ontstaat op de vervaardigde zaken en werken, alsmede op de in de opdracht bedoelde eindproducten. Ook alle werktekeningen, illustraties, prototypes, ontwerpen, ontwerpschetsen blijven eigendom van WIDE MARKETING, ongeacht of deze aan de Klant of aan derden ter hand zijn gesteld.
9.2. WIDE MARKETING is steeds gerechtigd om een teken, signatuur of haar naam aan te brengen aan een geleverd product of dienst, zodat het duidelijk is dat het gaat om een ontwerp of ontwikkeld concept van WIDE MARKETING.
9.3. Het is de Klant enkel toegestaan het werk te exploiteren, openbaar te maken of te verveelvoudigen gedurende de termijn, in het grondgebied en voor de specifieke exploitatievormen die door partijen werden overeengekomen.
9.4. Mits betaling van de contractueel overeengekomen vergoedingen kan WIDE MARKETING de vermogensrechten overdragen aan de Klant, doch nooit de morele rechten verbonden aan het geleverde werk (o.a. divulgatierecht, vaderschapsrecht en recht op eerbied). In geval van webdesign is de overdracht steeds beperkt tot een niet-exclusieve gebruikslicentie voor de Klant.
9.5. WIDE MARKETING kan in het kader van foto- en videografie enkel gehouden worden tot het afleveren van het contractueel overeengekomen eindproduct en kan niet worden verplicht om alle gemaakte beeldmateriaal over te maken aan de Klant (raw footage).
9.6. WIDE MARKETING kan nooit beperkt worden in haar mogelijkheden of rechten om hetzelfde of een soortgelijk werk te leveren voor andere klanten. Niets in deze overeenkomst is bedoeld of zal worden beschouwd of geïmpliceerd als een beperking of uitsluiting van dit recht van WIDE MARKETING.
9.7. Indien de Klant een video- en / of fotoshoot wenst waarbij personen herkenbaar in beeld worden gebracht, dan is de Klant geheel verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat zij de toestemming heeft ontvangen van de betreffende personen voor het maken van het beeldmateriaal. De Klant zal WIDE MARKETING in voorkomend geval volledig vrijwaren voor elke claim of vordering die ten aanzien van WIDE MARKETING zou worden gesteld wegens een inbreuk op het recht op afbeelding.
9.8. Indien blijkt dat de instructies van de Klant een inbreuk uitmaken of dreigen uit te maken op de intellectuele eigendomsrechten van een derde partij, is WIDE MARKETING van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling gerechtigd om de overeenkomst(en) met de Klant buitengerechtelijk te beëindigen en om het reeds gepresteerde werk te factureren, onverminderd het recht op schadevergoeding voor WIDE MARKETING. Bovendien zal de Klant in dat geval WIDE MARKETING volledig vrijwaren tegen aanspraken en vorderingen van derden.

Art. 10 Varia
10.1. Zo één van de artikelen of clausules van deze algemene voorwaarden en / of van de overeenkomst ongeldig of nietig zou zijn, zal dit geen invloed hebben op de geldigheid van de andere artikelen of clausules en het bestaan en geldigheid van de overeenkomst. Zo één van de artikelen en/of clausules ongeldig of nietig zou zijn, is het aan de partijen en in voorkomend geval de Rechtbank om de ongeldige of nietige clausule te herleiden tot hetgeen wettelijk toelaatbaar is, teneinde een zo ruim mogelijke toepassing van de betreffende clausule mogelijk te maken en zo nauw als mogelijk aan te sluiten bij de initiële bedoeling van partijen.
10.2. Indien WIDE MARKETING nalaat zich te beroepen op een bepaling van de overeenkomst, betekent dit niet dat zij hierdoor verzaakt aan de rechten die deze bepaling (en/of andere bepalingen) van de overeenkomst haar verleent. Een dergelijke afstand van rechten kan enkel schriftelijk gebeuren.

Art. 11 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
11.1. Elke overeenkomst die wordt gesloten met WIDE MARKETING en elk geschil die daaruit zou voortvloeien, wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht, zonder gevolg te geven aan enige regel van internationaal privaatrecht die ertoe zou leiden dat de wetten van een ander rechtsgebied dan België van toepassing zouden zijn.
11.2. In geval van een geschil in verband met de totstandkoming, de geldigheid, interpretatie of uitvoering van de overeenkomst, alsook elk ander geschil betreffende of in verband met de overeenkomst, zijn uitsluitend de Rechtbanken bevoegd die territoriaal bevoegd zijn voor de plaats waar WIDE MARKETING haar maatschappelijke zetel heeft.